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2005 (3)

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Marriage, money and divorce in Medieval Islamic society
Author:
ISBN: 052184715X 0521045800 9780521045803 9780521847155 9780511497506 0511121911 9780511121913 0511111541 9780511111549 0511111215 9780511111211 0511497504 128016350X 9781280163500 1107141060 9781107141063 0511197691 9780511197697 0511331304 9780511331305 Year: 2005 Publisher: Cambridge : Cambridge University Press,

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Abstract

High rates of divorce, often taken to be a modern and western phenomenon, were also typical of medieval Islamic societies. By pitting these high rates of divorce against the Islamic ideal of marriage,Yossef Rapoport radically challenges usual assumptions about the legal inferiority of Muslim women and their economic dependence on men. He argues that marriages in late medieval Cairo, Damascus and Jerusalem had little in common with the patriarchal models advocated by jurists and moralists. The transmission of dowries, women's access to waged labour, and the strict separation of property between spouses made divorce easy and normative, initiated by wives as often as by their husbands. This carefully researched work of social history is interwoven with intimate accounts of individual medieval lives, making for a truly compelling read. It will be of interest to scholars of all disciplines concerned with the history of women and gender in Islam.


Periodical
Current trends in Islamist ideology.
Authors: ---
ISSN: 19408358 Year: 2005 Publisher: Washington, D.C. : Hudson Institute

Les relations culturelles entre chrétiens et musulmans au Moyen Age : quelles lecons en tirer de nos jours ? Actes du colloque organisé à la Fondation Singer-Polignac (Paris), le mercredi 20 octobre 2004 par Rencontres médiévales européennes...
Authors: --- ---
ISBN: 2503518036 9782503518039 9782503538402 Year: 2005 Volume: 5 Publisher: Turnhout: Brepols,

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Abstract

Le réveil est brutal. L’Europe somnolait sur son passé et sur ce qu’elle croyait acquis à tout jamais. Voilà que lui revient en boomerang une affaire qu’elle croyait avoir réglée une fois pour toutes, depuis les temps, ô combien lointains! de la bataille de Poitiers et ceux, plus récents, de la bataille de Lépante à laquelle elle associait toujours le nom de Cervantès.L’Islam est de nouveau présent, non plus du fait de la conquête militaire mais de l’arrivée par vagues successives d’une population musulmane qui s’installe. Notre société, jusqu’à maintenant, n’avait pas pris tellement en compte cette situation.Les problèmes sont là et se feront chaque année, plus compliqués, plus ardus à résoudre.Au durcissement de la foi de certaines couches de la population musulmane répond une douce tiédeur de nos croyances chrétiennes ancestrales que nous sommes même parfois honteux de reconnaître.Que faire, sinon reprendre notre histoire, étudier les relations culturelles qui se sont établies entre chrétiens et musulmans dès le Moyen Âge.Notre propos aujourd’hui est de revenir aux sources des religions chrétienne et musulmane et de reprendre les discussions théologiques et philosophiques qui ont eu lieu dès le Moyen Âge.Quels sont les points où il y a divergence fondamentale entre chrétiens et musulmans?

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